To engelske skibe taget af Peter Christensen engang i tresserne i Vejle Havn - Per Ryolf lagde dem på Flickr. Men hvad var det for nogle? - Det glæder redaktionen at kunne hjælpe:

TYPE 15 FULL CONVERSIONS, sagde fagfolk. En billed-googling giver p.t. èt billede af typen set fra siden. Destroyere fra den anden verdenskrig fik "kold-krigs-updatering", og blev så NATO-klassificeret som Fast Frigates: Signal- og kampinforma- tionsudstyr krævede plads. Brobygningen blev gjort længere og så bred som skibet. - To kanoner på fordækket blev flyttet op agten for broen (yes!). Royal Navy havde ansvaret for Nordatlanten, så kanoner anbragt forude blev en klam fidus. Midtskibs antiubåds-torpedoer, to 4,5 inch kanoner, whaleboat og motorbåd. Agterude i en særlig brønd var den tre-rørs dybdebombe-morter, "limbo", de dog aldrig blev glade for. 23 Royal Navy destroyere blev Type 15 frigates.

Fint S/H foto fås ved googling: "HMS UNDAUNTED CAPTAIN D PORTLAND SQUADRON"

Royal Navy 2 fortæller, at den i en periode fulgtes med HMS INDEFATIGABLE - det første hangarskib jeg boardede ca. 6 år gammel sammen med min far ud for Århus Havn. Det skuffede mig, at skibets rat ikke var at finde øverst oppe på den ÅBNE BRO, men nede i et lille rum fuldt af grå rør, målere og ledninger. Men de var flinke, langede mig op ad lejdere og over høje dørtrin og talte engelsk.

LUKKET BRO til Nordatlanten: TRITON-klasse (Vædderen Image US PublicDomain), som nogle isbrydere allerede i trediverne. F.eks Dampfeisbrecher STETTIN som jeg sammen med Hans Jensen (1946-2004) tog ud med som gæster. Folk der også var glade for at præsentere deres skib fra kedler, fyr, pursershop, fartvinden over båddækket, og så ind til overblik fra broen for resten af turen.






All rights reserved - Photografers & Steen Siebken