Støren, dansk ubåd 1946-59 S-322 (ex.U-2)

-----var en af de tre ubåde vi overtog fra briterne efter den anden verdenskrig. Større end dem vi selv havde bygget og sænket i august 1943, men små med den store verdens alen. Tres satte Royal Navy ind. Gennemsnitlig pris 200.000 £ pr. båd fra værft. Byggetiden for halvdelen lå på ét år. Støren - der i britisk tjeneste hed VULPINE var der nok kælet for, den tog halvandet år - blev sat til £ 182.000 da vi overtog den i oktober 1946. Springeren hed DZIK i Den exil-polske Flåde, Sælen MORSE i Den frie franske Flåde. Orlogsværftet opdaterede dem med snorkel [air mast, 'snort'], så dieselmotorerne kunne køre når de sejlede neddykket. I periskopdybde i let sø og højst 8 knob [Development hist. "Give Credit, by Mark C. Jones" link pag dwn].
........ASEA Dybdestyring fik de, en spritny svensk computer til data fra bådens sensorer om omgivende vandlags relative fart, temperaturer, densitet og saltholdighed. Bådenes deplacement var 660 tons i overfladen og 740 neddykket. Farten i overfladen 12,6 knob og 9 neddykket. De medførte 8 torpedoer. Størens engelske navn VULPINE svarer til Rævepels. I engelsk tjeneste spillede den ræv for RAF-fly, hvis radar skulle kunne "slå" en neddykket tysk ubåds snorkel [svensk fotolink pag dwn], når den stak op for at få luft til at køre strøm på batterierne.


Tegning i dobbelt størrelse af den herunder, teksten også LARGE.


Se søsterbåden S-323 Sælen i Free Fransk tjeneste som Morse, ex HMS Vortex, ex P-87. Ligger uden på Curie ex HMS Vox, ex P-67. Bemærk periskop-søjlerne, det er tydeligt, at det forreste rør har den største diam. Barrow- og Walker-væfterne satte normalt - modsat Støren - det "tykke" 8" observationsperiskop forrest. [Illust. u.tekst]



P-79 VULPINE 1944 (rekons.) dummy snorkel i 2. tårnrør

ex P-79 STØREN 1946-58 m/Orlogsværftets knæksnorkel
Teknik: V
& U-klassens relativt høje "endurance", udholdenhed, neddykket skyldtes, de fik samme batteri-sæt som den større 872 /990 tons S-klasse. Bjerg, Koch og Nielsen, 1984, opgiver 800 BHP (2 x Paxman Diesel 6RXS) /940 BHP på main motors (motor = elektromotor på eng.) (2 x General Electric Corp. US). http://www.paxmanhistory.org.uk/paxsubs.htm siger 800/825. Bjerg & al.s noget højere [post war] tal, 940 BHP, stemmer med R. Steen Steensen, Vore Undervandsbåde s 278, og skiller sig ud fra Macdonald & Co. British Submarines, H. T. Lenton 1972; Jane's 1944; Anthony Watt 1977 og V-class-wikipedia, som siger 615/825 hp & 11.25/10 kt. [samme tal for U-class]. Andre,ældre trykte kilder, tættere på prime-file? giver V-klassen 800/760 bh. Ampere-timemetal for Størens (62 tons) batterier søger vi stadig. Den fik nye i 1952, pris: 536.000 kr, skrev St. Steensen..Og nye el-motorer? Fornemmer vi sørøversmilet til Finansministeriet... Nutidens diesel-ubåde (Gotland, Collins) er dobbelt så hurtige og KW/T x Knob lige så spændende.

V
& U-klassen var Royal Navys første ubåde med elektrisk fremdrift både neddyk. og i overfladen. To propeller - (S and P shaftlines) - blev altså altid drevet af hver sin GEC main motor, dvs. hoved-elektromotor på [red.s skøn & Paxman hist.sites tal] 2 x 414 akselhestekræfter (SHP). De to dieselmotorer forrest i maskinrummet, en højre- og en venstrevendt over for hinanden drev hver sin GEC 275 KiloWatts hovedgenerator... Citat Paxmans: - "The U and V Class boats were the first British submarines with diesel-electric drive. They were also the Royal Navy's only diesel-electric submarines until the post-War P and O Classes and then the Upholder (now Victoria) Class boats. The electric motors in the U Class were built by General Electric and had a combined rating of 825 bhp. General Electric also supplied the electric motors for the V Class boats."

Air-condition er afgørende for en ubådsbesætnings kampevne, kreativitet og udholdenhed. V- og U-klassen, som ikke var tænkt til operationer i Fjernøstens hede, var udstyret med et (sæt) (2 i T- og S-klasserne) Freon Air Conditon Unit, 55.000 BTU/h (ca. 16 KW). - Air Mast var et klart design fravalg, (Lenton, Brit. Submarines, 1972). Vægten anvendt til det større batteri-sæt og "Air Purification", dvs. "carbon dioxide absorbent and oxygen replenishment". Og fordi det taktiske "tryk" fra fly mod brit. ubåde i operationsområderne Norskekysten, Kanalen og Biscayen var begrænset. Omend Luftwaffe 1941-42 var tæt på at vinde krigen om Middelhavet, se Alistair Mars (HMS Unbroken) British Submarines at War 1939-45, John D. Drummond, H.M. U-boat, 1958 og David A. Thomas, Crete 1941. Endelig er Derek Walter's - The History Of The British "U" Class Submarine - fra 2004 en veltrimmet nutidig bearbejdning af kilde-dyngerne.

Da NATO blev dannet i 1949 fik alle alliancens flådefartøjer et pennant number: U-class-båden Springeren S-321, og V-class-bådene Støren S-322 og Sælen S-323 Det burde forenkle en søgning på internettet i vor tid. Men det gør det ikke. Vi (danskere) har nemlig "genbrugt" de tre første pennent numbers til visse senere ubåde også selv om de fik andre navne. Men http://www.navalhistory.dk/English/Naval_Lists/Types/Submarines.htm kan hjælpe - ligesom også aviser o.a. kilder vil vise hvor la-ang tid de henlå under klargøring før kommandohejsningen i 1947. Ellers er R.Steen Steensens bog sagen, og Bjerg, Koch og Nielsens
U-både gennem 75 år, 1984. Se flere links og trykt kilde om snorkel-bøvl i tysk ubåd 1945 pag dwn. Eng. wikepedia giver komplet fartøjsliste: http://en.wikipedia.org/wiki/Submarine
Her var det et pust fra norsk presse, der gav Vulpine/Støren-tegningerne ny aktualitet: http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Venturer_(P68)






HVORDAN VIRKER EN SNORKEL? - 1 Can. sub's snorkel induction and exhaust 1960 - 2 navsource.com USS IREX SS-482 Documents 1946-48 an. GUPPY-programmet der også fik betydning for STØRENs efterfølgere, DELFINEN-klassen 1960



All rights Photografers & Steen Siebken. .....................Battle of the Atlantic, Canada Nat. Library - U-889 at surrender, wiki commons
Svensk U3 tester tysk snorkel Brit V-class submarines